Brinks Nedlloyd naar Brinks Inc

Geplaatst op vrijdag 13 september 2013 @ 17:26 , 762 keer bekeken

HOUTEN

Geldtransporteurs zijn de afgelopen jaren al opgezadeld met een sterke omzetdaling door de opkomst van elektronisch betalen (pinnen) en de creditcard. Hierdoor was Brink's Nedlloyd vorig jaar al gedwongen tot een reorganisatie, waarbij enkele tientallen banen verdwenen, vooral bij de ondersteunde diensten. Nu werken bij het bedrijf nog 650 mensen.

Het waardetransportbedrijf komt volledig in Amerikaanse handen. Het belang van 35 procent wordt overgenomen door het Amerikaanse concern Brink's dat al 65 procent van de aandelen bezit. Het bedrijf is van plan de toevoeging Nedlloyd in zijn naam te laten vallen.

'We hebben niets tegen Nedlloyd. Maar ik ben wel blij met de transactie', zegt algemeen-directeur H. Molenaar van Brink's Nedlloyd in Houten. Volgens hem maken met de Amerikanen met deze transactie duidelijk dat zij Nederland nog altijd als een belangrijke markt voor waardetransport zien. 'Brink's is een internationale onderneming met filialen in 55 landen.'

Het Nederlandse waardetransportbedrijf was in het verre verleden een dochter van Van Gend & Loos. Het opereerde onder de naam VGL Security. Nadat Van Gend & Loos in 1986 in handen kwam van Nedlloyd, werd het waardetransportbedrijf een volledige dochter van het Rotterdamse concern. In 1988 besloot Nedlloyd een belang van 65 procent af te stoten aan Brink's. De naam VGL Security werd gewijzigd in Brink's Nedlloyd. Nedlloyd bemoeide zich daarna nauwelijks meer met de dochter in Houten.

Brink's is in de vorige eeuw in de VS opgericht door Perry Brink, een nazaat van Nederlandse emigranten. In de wereld is het de grootste onderneming op het gebied van waardeverwerking en -transport. Brink's in op zijn beurt weer een volledige dochter van de mineralenmultionational Pitston.

De afgelopen tien jaar is Brink's Nedlloyd geconfronteerd met talrijke veranderingen op de markt. In het effectenverkeer komen nauwelijks fysieke stukken meer voor, zodat die markt vrijwel is weggevallen. 'Tot 1990/1991 konden we nog groeien. Nu is waardetransport duidelijk een krimpmarkt geworden', zegt Molenaar. Belangrijkste oorzaak zijn de veranderingen in het betalingsverkeer.

Begin jaren negentig kwamen de creditcard en pinpas in zwang. Het chequeverkeer nam af. 'Gelukkig moesten nog wel steeds de geldautomaten gevuld worden', zegt Molenaar. 'Maar de markt kalfde wel af. Dat kwam ook doordat de kasbeheerfunctie bij de banken beter werd.' Een nieuwe grote bedreiging ligt op de loer: de introductie van de chipkaart voor het betalingsverkeer.

Molenaar: 'De chipkaart zal zeker invloed hebben op het betalingsverkeer. Maar hoe groot die invloed is, valt niet te voorspellen. President Duisenberg van De Nederlandsche Bank weet dat ook niet precies. Maar iedereen is wel overtuigd dat het chartale geld vooralsnog niet zal verdwijnen. Voor de komende vijf à tien jaar is er voor waardetransporteurs nog zeker een markt.'

Belangrijkste concurrent in Nederland voor Brink's Nedlloyd is Geldnet. 'Maar wij zijn de grootste en ook de meest internationaal opererende onderneming op dit gebied. Wij doen bijvoorbeeld ook veel waardetransporten door de lucht.'

De winstgevendheid van het gespecialiseerde transportbedrijf heeft zich volgens directeur Molenaar inmiddels weer enigszins hersteld. 'We klimmen uit het dal.' De omzet is de afgelopen jaren flink gedaald, maar zou zich nu weer stabiliseren.

Molenaar constateert dat het aantal overvallen op geldtransportwagens de laatste jaren vermindert, net als het aantal bij bankovervallen. 'Dat is een goede zaak. We hebben net als de banken ook veel geld in de beveiliging geïnvesteerd.'


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.

Wat is dit?


Of maak zelf een Clubs account aan: